Alkuperäisen tekstin kirjoittanut Tero Salmela, Pks-Airsoft.
Muutoksia tehnyt SlnSoft.

Miksi sääntöjä?

Sääntöjä ei ole tehty pelaajien yleiseksi riesaksi eikä siksi jotta olisi jotain josta voisi russuttaa. Jotta voisimme tällä hetkellä ja tulevaisuudessakin nauttia harrastuksen iloista olisi erittäin tärkeää, että jokainen noudattaisi yhtenäisiä sääntöjä, niin nuoremmat kuin myös vanhemmat pelaajat. Kokeneilla ja vanhemmilla pelaajille on tärkeä rooli näyttää mallia, että näitä sääntöjä pystyy noudattamaan! Eikä vain hymähtää tai tehdä muuta vastarintaa jos jostain huomautetaan. Säännöt koskevat kaikkia.

Yhtenäisillä pelisäännöillä helpotetaan myös pelaajien käyntejä vieraalla pelipaikalla, koska säännöt ovat samat on pelaajan helpompi hypätä peliin mukaan. Tärkein asia on kuitenkin, että tällä tavalla alennetaan tapaturmariskejä ja tästä luonnollinen johtuma on että pelaajien turvallisuus lisääntyy. Vaikka kyseinen harrastus onkin turvallinen ja tapaturmia harvoin sattuu, niin lajin luonteesta ja pelivälineistä johtuen ei sen maineen huonoon valoon saamiseen tarvitse isoa haaveria, tällä ei tarkoiteta kuitenkaan nilkan nyrjäyttämistä tai muuta tavallista liikunnasta tulevaa loukkaantumista. Yhtenäisillä pelisäännöillä ja turvallisella pelaamisella voidaan näyttää ulkopuolisille/päättäjille, että kyseessä on tervehenkinen ja asiallinen harrastus.Tällä tavalla turvataan harrastuksen salliminen tulevaisuudessakin.

Pelisääntöjen lisäksi täytyy muistaa myös käyttäytyminen, pelipaikalla kuin myös pelipaikalle tulemisessa ja sieltä lähdettäessä. Suojaamattoman airsoft-aseen kanssa kulkeminen yleisillä paikoilla on lain vastaista ja voi johtaa jatkotoimenpiteisiin viranomaisten puolesta.

Huolehdi myös yhteisestä pelipaikastamme. Jos kävelet maassa lojuvan suklaapatukka-kääreen ohi niin sitä ei siihen jätetä vaikkei se olisikaan omista kätösistä siihen pudonnut, vaan otetaan se ja viedään roskikseen. Ja jos jotain tuot pelipaikalle niin se pystyt viemään poiskin. Pelipaikan muuttuminen kaatopaikaksi voi johtaa paikan menettämiseen.

1.0 Yleistä
1.1 suojavälineet
1.2 Viritysrajat
1.3 Vastuu
1.4 Asenne
1.5 Alkoholi
1.6 sisäpelipaikat
1.7 tulitukiaseet

2.0 Pelin aikana
2.1 Vaaratilanteet
2.2 Pelin aloitus
2.3 Pelaaja (mukana pelissä)
2.4 Eliminoitunut pelaaja
2.5 Pelin lopetus

3.0 Offgame
3.1 Ennen peliä
3.2 Eliminoituneet

4. Peliajat ja paikat
5. Turvarajat

Näiden sääntöjen on tarkoitus tuoda järjestystä ja turvallisuutta yleisiin peleihin. Näitä sääntöjä tulee peleissä noudattaa.

1. Yleistä

1.1 Suojavälineet

Peleissä hyväksytään vain seuraavanlaiset lasit / maskit:
Paintball ja airsoft -maskit ja -lasit. Yhdistyksen hyviksi toteamat ritilämaskit.
Ballistiset suojalasit. Näitä valmistaa mm. Bollé ja ESS
Sankalasien(tai ampujanlasit) käyttö OMALLA VASTUULLA! K-18

Slnsoft suosittelee käytettäväksi suojalasien kanssa hampaiden suojaukseen huivia, hammassuojia tms.

Seuraavat ovat ehdottomasti kiellettyjen listalla:
Laskettelulasit
Kemianlasit
Turva- ym. suojalasit

Hyväksymättömällä maskeilla/laseilla pelaaminen on ehdottomasti kiellettyä!

1.2 Viritysrajat

Yleisesti:

Sarjatuleen kykenevät aseet: 1,6 Joulea (esim. 0.20g kuulalla 126m/s, 0.30g kuulalla 103m/s.)

Itselataavaa kertatulta ampuvat aseet 2,25 Joulea (esim. 0.20g kuulalla 150m/s, 0.30g kuulalla 123 m/s)

Tulitukiaseet 2.1 Joulea (esim. 0.20g kuulalla 145m/s)

Kertaviritteiset aseet: 3 Joulea (esim. 0.20g kuulalla 173 m/s, 0.43g kuulalla 118m/s)

Sisäpelipaikoilla: Kaikki aseet 1.2J (esim. 110m/s 0,2gkuulalla)

*1.2 joulen rajan ylittävillä aseilla on kiellettyä ampua sisätiloissa. Ulkona, sisätiloista ulos ja ulkoa sisätiloihin ampuminen on sallittua, mutta turvarajoja noudatettava.
Nämä rajat ovat tiukat ja rajojen ylittävällä aseella ei ole asiaa pelaamaan.

1.3 Vastuu

Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja varusteistaan. Kuitenkin jos selvästi pystytään todistamaan että pelaaja on omilla toimillaan ja säännöistä piittaamatta aiheuttanut fyysistä tai materiaalista vahinkoa toiselle pelaajalle, on koituneet vahingot korvattava. Slnsoft ei vastaa pelipaikalla mahdollisesti sattuvista onnettomuuksista. Jos löydät pelialueelta tarvikkeita (lippaat, juomapullot yms.) on velvollisuutesi korjata ne talteen ja ilmoittaa löydöstä offgame-alueella.

1.4 Asenne

Muista että tämä on vain leikkiä ja mukava harrastus. Jos joku pelaaja huomauttaa sinulle jostain asiasta, esim. varmistimen käytöstä tai säännöistä, siitä ei missään tapauksessa saa loukkaantua, vaan se pitää ottaa opetuksen tulevaisuutta ajatellen. Jos olet asiasta erimieltä, niin siitä voi keskustella järkevästi, mutta älä ala riitelemään tai haistattelemaan. Yleensä säännöt ja rajoitukset on tehty pelaajan / pelialueen turvallisuutta ajatellen. Ja tämä myöskin kokeneille ja vanhemmille pelaajille. Nuoret ja aloittelevat ottavat teistä mallia, joten noudata sääntöjä ja näytä hyvää esimerkkiä.

1.5 Alkoholi

Sanomattakin pitäisi olla selvää, etteivät alkoholi ja airsoft kuulu yhteen! Jos otat, et ammu, ja toisinpäin. SlnSfotn:n pelit ovat täysin alkoholivapaita, tämä siis koskee myös mahdollisia jälkipelejä. Väärinkäsitysten välttämiseksi alkoholipulloja – tyhjiä tai täysinäisiä – ei peleihin oteta mukaan edes säilytettäväksi.

1.6 Sisäpelipaikat

Pelatessa sisäpelipaikoilla on siellä  noudatettava erityistä huolellisuutta ja varovaisuutta. Sisäpelipaikalla on sallittua käyttää ympäristöään hyväkseen(esim. kiivetä tikkaita), mutta kaikki tällainen tapahtuu aina omalla vastuulla. Turha uhkarohkeus ei ole todellakaan suotavaa, vaan järki päässä kaiken kiipeämisen yms. kanssa. Sisätiloissa ns. ”blindshot”, eli kulman taakse sokkona ampuminen on kiellettyä.

1.7 Tulitukiaseet

Tulitukiaseet pitää olla esikuviensa mukaisia tulitukiaseita (m16 rumpulippaalla ei ole tulituki).

Yli 1.6J tulitukiase pitää olla aina ampuessa olla tuettuna joko jaloilleen tai muuta sopivaa kiinteää kohdetta vasten. Liikkuessa ampuminen kielletty

1.6J ylittävien aseiden pitää pitää kiinni 20m turvarajasta ja tälläisten aseiden kanssa pelaavilla pitää olla pienempitehoinen ase mukana (alle 1.6J)

2. Pelin aikana

Pelin aikana on silmäsuojaimet on pidettävä päässä koko ajan, myös silloin kun olet eliminoitunut ja siirtymässä offgame-alueelle.

2.1 Vaaratilanteet

Huudetaan PELI SEIS! jos:
-Peliin kuulumattomia ilmaantuu pelipaikalle. Sivullisille käydään ilmoittamassa alueella tapahtuvasta aktiviteetista ja pyydetään ystävällisesti siirtymään pelialueen ulkopuolelle. Tapahtuman selostuksessa on pyrittävä välttämään sanoja sota, kuollut, tappaminen jne. – Varsinaisella pelialueella, tai offgame-alueella sattuu tapaturma, joka vaatii suurempaa hoitoa kuin pelkkää puhallusta ja laastaria. – Itseltä tai pelikaverilta putoaa silmäsuojaus päästä, menee rikki, tai menee muuten sellaiseen kuntoon että pelaaminen saattaa aiheuttaa silmävammoja tai muita vakavia ruumiinvammoja. Kun huudetaan PELI SEIS! , on JOKAISEN pelaajan toistettava huuto, riippumatta siitä missä on. Peliä EI saa jatkaa ennen kuin syy siihen miksi peli pistettiin poikki on selvitetty ja ongelma ratkaistu. Pelin ollessa seis, älä liiku paikaltasi vaan jää odottamaan että peli saadaan taas käyntiin. Peli jatkuu kun huudetaan PELI JATKUU!

2.2 Pelin aloitus

Peli alkaa niin, että ensiksi valmis joukkue huutaa VALMIS . Kun toinen joukkue on valmis ja joukkueen huutaja on varmistanut että kaikilla pelaajilla on maskit päässä, hän huutaa VALMIS , jonka jälkeen ensimmäinen joukkue huutaa PELI KÄY tai PELI MENEE . Tähän voi olla pelikohtaisia muutoksia mutta kaikesta kyllä informoidaan ennen peliä. Peli voidaan esim. Aloittaa radioiden välityksellä.

2.3 Pelaaja (mukana pelissä)

Järjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa ja pakollista. Jos olet varmassa ampumapaikassa ja tiedät ettet voi olla osumatta, älä tyhjennä koko lipasta vastustajan kehoon lähietäisyydeltä sarjatulella, pari kuulaa on varmasti riittävä määrä. Päähän ampumista tulee välttää jos jokin muu ruumiinosa on näkyvissä. Fyysinen kontakti vastustajien välillä on kielletty.  Jos olet varma että osuit vastustajaan mutta hän ei huomaa sitä, älä jää ihmettelemään vaan ammu uudestaan. Airsoft-aseen ampumat kuulat ovat kevyitä ja pitkältä etäisyydeltä osumaa ei välttämättä huomaa. Varsinkin jos kohde on liikkeessä. Voit eliminoida vastustajan myös huutamalla PUM jos olet riittävän lähellä(0-10M paikasta ja aseesta riippuen) ja osumisesta ei olisi mitään epäselvyyttä. Lisäksi voit eliminoida puukottamalla sanomalla PUUKKO jos pääset läppäämään toista pelaajaa johonkin kohtaa kehoa.

2.4 Eliminoitunut pelaaja

Kun saat osuman itseesi, tee se selväksi vastustajallesi joko huutamalla OSUMA (kuuluvalla äänellä) tai rääkäisemällä (tyyliin Korkeajännitys), lisäksi ota raatoliina esiin. Riippuen tilanteesta ja siitä onko eläytymissäännöt käytössä, heittäydy maahan makaamaan selällesi jalat ja kädet levällään tai nosta käsi pään päälle ja raatoliina esiin merkiksi siitä että olet eliminoitu. Jos tilanne vaatii, niin makaa maassa paikoillasi ja hiljaa kunnes taistelu ympäriltäsi on laantunut. Sen jälkeen poistu paikalta käsi tai ase pään päällä pitäen raatoliinaan selvästi näkyvillä SILMÄSUOJAIMET PÄÄSSÄ pelimuodosta riippuen joko offgame-alueelle tai respaamaan. Saatuasi osuman muistathan, että ”kuolleet eivät puhu”, eli et mene kertomaan puolelaisellesi, että mistä se vastapuolen tarkka-ampuja sinut oikein ampui. Offgamella on hyvä kerrata pelin tiimellyksessä sattuneita tilanteita. Siellä on hyvä antaa vastapelurille tunnustusta hienosta suorituksesta.

2.5 Pelin lopetus

Kun on todettu että kaikki toisen joukkueen pelaajat on eliminoitu, tehtävä on suoritettu, tai asetettu aikaraja on mennyt umpeen, huudetaan PELI OHI!. Peli ohi -huudon toistavat kaikki pelaajat.

 

3. Offgame

Offgame alueella on oltava varmistin päällä, lipas irti, ns. tyhjälaukaus sekä sormi pois liipaisinkaaren sisäpuolelta.

3.1 Ennen peliä

Turhaa oman aseen käsittelyä pelien välillä tulisi välttää eikä myöskään tule koskea toisten pelivälineitä ilman lupaa. Hoppia EI saa säätää keskellä offgame aluetta, sillä on suuri vaara että eteen osuu maskiton pelaaja tai kuula kimpoaa puusta/oksasta/kivestä takaisin kohti ampujaa tai maskittomia pelaajia. Muista että vemput vahingoittavat myös silmiä, jotenka niiden kanssa on noudatettava yhtäläistä varovaisuutta. Turvallinen aseen käsittely on erittäin tärkeä taito vaikka käsittelemmekin leluaseita. Jos olet epävarma, kokeneemmat harrastajat opastavat mielellään. Oikeaoppinen aseenkäsittelytaito on hyödyksi tulevassa elämässä siispä se kannattaa iskostaa mieleen hyvissä ajoin. Varmistimen käytön ja lippaan irrottamisen lisäksi on tärkeää muistaa liipaisinsormen oikeaoppinen sijoittaminen. Tunnetusti eniten vahingonlaukauksia maailmassa aiheuttavat varmistetut aseet joten osaathan käsitellä asettasi oikein! Hopin säätö ja muut aseen testilaukaukset suoritetaan ennaltamääritetyssä paikassa, tämä paikka voi olla lähellä offgame aluetta joten varmistathan pelinjohdolta miten sinun tulee toimia. Ensin varusteet, sitten kaikki muu. Pelien välillä saa totta kai jutella, mutta hoida varusteesi kuntoon ennen kuin alat puhumaan potaskaa tai syömään tms. jotta kun seuraavaa peliä aloitetaan, niin ei tarvitse enää odotella muutamia pelaajia.

3.2 Eliminoituneet

Kun eliminoidut ja olet siirtynyt offgame-alueelle tarkista että aseesi on VARMISTETTU. Eliminoiduilla on runsaasti aikaa ladata aseensa, puhua potaskaa ja tankata taistelija seuraavaan koitokseen. Pelin ollessa käynnissä, offgame-alueella EI saa ammuskella, koska ampuminen pelin ulkopuolella saattaa hämätä pelaamassa olevia pelaajia tulitaistelun suunnasta. Alueelta EI myöskään saa huudella pelissä oleville.

4. Peliajat ja paikat

Peliajat löytyvät foorumeilta, ”Pelit”-alueelta. Kartat pelipaikoille löytyvät pelipaikat osiosta.

5. Turvarajat

Viritetyt aseet asettavat käyttäjilleen vastuuta. Lähietäisyydeltä sarjan käyttö onkin ei-toivottua. Tappiinsa viritettyjen aseiden (tarkkuuskiväärit ym. yli 1.6 J) kanssa on erityisesti huomioitava turvarajat. Eli lähietäisyydeltä (~ alle 20m.) ei tehokkailla aseilla toisia ammuta. Tehokkaiden aseiden käyttäjien onkin suotavaa kantaa mukanaan toista, pienitehoisempaa asetta (alle 1.6J).